Thursday, November 13, 2014

dunia baru

Assalamualaikum sayang 

setelah sekian lama ku menyepi
kini tiba masanya utk aku mengorak langkah
menuju ke kehidupan yg lebih mencabar
bak kata org "culture shock"

hati yg kuat, imannya kuat
apa pun cabaran & dugaan yg datang
pasti dia mampu berfikir secara matang
dia dapat menilai amar makruf nahi mungkar
itulah org yg hatinya hidup

ceritanya di sini

setelah tamat pengajianku di bumi tarbiah
tidak semena mena hatiku terasa ingin terus berada dlm dakapan tarbiah
ukhuwah kerana Allah
belajar kerana Allah
hidup hanya kerana Allah semata mata
semua hanya kerana Allah
berpaksi atas nama Allah
kerana 
Dia yg Maha Kuasa



di sini
erti kehidupan mencabar
erti "culture shock"

di kehidupan tinggi selepas sekolah menengah
iaitu zaman IPT

Alhamdulillah
perancangan Allah terhadap hambaNya memang cantik

atas kehendak diri aku 
atas niat aku

aku telah diterima masuk ke
Kolej Teknologi Darulnaim
di mana kolej yg dikatakan
Kolej Tarbiyah Dakwah
Kolej Terbaik Dunia

dari segi luaran memang nampak banyak kekurangan
tapi
belum cuba belum tahu sayang hehe

dengan bidang yg aku ceburi sekarang
bakal memegang sijil diploma
sains komputer (multimedia)



sungguh sukar utk ku gambarkan
betapa aku harus kuatkan semangat aku utk terus berada dlm bidang ni
aku kena pijak guna kaki sendiri
berdikari lebih matang
tiada pergantungan siapa siapa
selain yg Maha Esa



aku juga banyak dapat kawan yg baru
pelbagai ragam
pelbagai kerenah
ku sabarkan hati ini
kerana aku ingin bersahabat kerana Allah 
malah ingin bersahabat hingga syurga
InsyaAllah





aku juga mendapat rakan sekelas 
yg happening
kadang
bila jatuh
bila fail
mereka ada hulurkan tangan utk angkat aku drpd terus jatuh



tapi
setelah ku amati sendirian
aku muhasabah apa yg telah aku sumbangkan diri aku utk Islam?

kadang
aku rindu bumi itu
yg tak pernah putus memberi

aku di sini terus mencari
kadang
mencari sampai aku sendiri buntu

malah di sini juga ada seorg yg sentiasa memberi
ahli halaqah yg sentiasa diingati selalu
walaupun jarang berada dlm bulatan gembira
aku masih memerlukan
rindu rasanya


tanpa sedar
perjalanan ku selama 6 bulan telah sampai ke garisan penamat

tidak ku sangka sangka
penantian yg hanya sebentar
umpama fatamorgana heh

jumpa lagi di sem yg akan datang