Tuesday, January 7, 2014

Cebisan Kenangan :')

atas permintaan seseorang, aku sambung coretan yg tak seberapa ni.

dengan lafaz Bismillah. selawat ke atas Nabi Muhammad SAW :)


babak satu :

dialong selepas SPM :

ayah aku cakap 'Ainul, lepas SPM pegi JDK. WAJIB' . 'weh, lepas SPM hg rancang nk buat apa?' aku jawab '1st pegi JDK. tu memey wajib dlm list. 2nd PLKN kalau kena pegi la. maybe nak kerja, amek lesen and bla.. bla.. bla..' tanpa berfikir panjang, aku pegi JDK. kerana terlalu semangat sgt nk pegi JDK, program start sabtu. ahad minggu lepas aku dah masukkan baju2 dlm beg. tuhh. betapa semangatnya aku nk pegi. hehe. contohi lah aku. muahaha :D

JDK Zon Utagha ni bertempat di Batu Ampar Resort, Kg Paya Lintah, Kuala Kangsar, Perak. haaa. dengaq resort mesti best kan. hmpa bayangkan ada kolam, chalet, and bla.. bla.. tp semua tuu tak spt disangka-sangka kan. and for the 1st time aku jejakkan kaki di BA Resort ni. aku ckp kt ayh aku, 'eish, tak best la duk sini, hutan.' then ayh aku ckp, 'kenalaa. klu tak mai duk sini pi blk sorg2.' haha. nk pilih mana?

walaupun kt sini kita duk tgh2 hutan tawuu. tadak apa pun. seriusly. bosan, tak dgq bunyi kereta, jauh dari bandar, kedai2 tp disebalik kebosanan & apa2 ke la kan, terselit kebahagiaan. cewaahh ayat :P but kita kena cuba dulu :) apa org ckp, 'belum cuba belum tahu. yedok?

keesokan harinya tiba lah hari yg dinanti2kan. org kalau dah dtg awal daftar pun awal. yedok? haha. aku laa antara org yg awal tuu. pagi tuu tak ramai yg datang. pakat datang lewat. almaklumla jauh kan :) bdk2 perlis dtg lmbt jugak. nk dkt maghrib baru depa sampai. ustaz mahathir & sir saiful yg hantar naik van. ada jugak yg baru daftar. program dah start 2 3 hari baru nk mai :D


tengah isi borang :D


budak yg daftar awal. aku, afiqah, pain and nusai :) aku, nusai and afiqah mai sehari sebelum program. kira kami peserta yg dah rasmi dulu la tido kt BA Resort ni :D

 okay selesai hari pertama. alhamdulillah ianya berjalan dgn lancar. actually, hari sabtu & ahad hari orientasi & majlis perasmian JDK. aktiviti orientasinya best aka seronok. hihi. seronok laa tak tau nk ckp gena. aku dapat ahli kumpulan yg super duper awesome. kumpulan 4 yg diberi nama RABIA aka RABIATUL ADAWIYAH. kumpulan yg nakal & dahagakan markah. haha. apa2 pun terbaek laaa :D

tgh buat slideshow utk pembentangan kump.





ptg ni kami ada acara lari 1.5 meter. tapi sayang sekali, waktu tak mengizinkan. huhu. terpaksa tangguh.


waktu main aktivit kt dewan, yg tgh berdiri tuu kena denda. termasuklah aku :D tawu denda apa? kami kena nyanyi woo :O nasyid kami mcm bdk2 jea. ramai yg tawu. lagu dia cmni 'anak nabi kita ada tujuh org bla.. bla.. blaa.. haaa. comel gitu :P



tgh main ice breaking :)


ni ahli2 kumpulan aku :) ketua dia ni haa. sapa tak kenai weh. badot famous aka nusaibah nazurah yg cun :D
ahli aku terdiri 7 org. 5 MATRI 2 org lagi sekolah Agama Sik. kdg2 tu depa ni lupa nk kira aku. ahli ada 7 tp bgtaw ada 6. suka sgt lupa aku. sodehnyerrr. depa kata aku ni kecik sgt sampai tak nmpk. yo lah2 -__-

lepas habisnya orientasi. ice pun dah pecah. team pun dah dpt. tibalah majlis perasmian JDK. agk pelik kan :) selalu kem lepas daftar terus ada majlis perasmian. tp tidak. hihi. kt sini kami disediakan baju utk majlis perasmian ni. almaklumlah nk seragam katanya :D kami dpt baju hijau line blue black. konon baju cleaner katanya :D 


sebelum masuk dewan bergambar dulu :D



masa majlis perasmian nii :D

Alhamdulillah. selesai semuanya. tibalah masa utk isi ilmu kita :) dgn Modul Anjakan Paradigma. modul ni berlangsung selama 5 hari. banyak input2 yg selama ni aku tak tau aku tau. 


dalam modul ni kita boleh kenal adakah dunia ni secara realiti atau fantasi. kenali realiti masa kini, konsep syahadah, iman yg baik menghasilkan akhlak yg baik, kenali sifat terpuji Rasulullah, ketegahan para sahabat. zon utagha no slot dia lain drpd zon-zon yg laen. slot sini dia lebihkan kdp checkpoint sbb nak bg kita phm & tak mengantuk. klu ceramah lama2 confirm punya bdk2 ni mengantuk. hahaha.




modul ni dikelola oleh Sir Nasir & abg Luqman Jamil. depa ni org hebat nii. ilmu byk yg depa ada. jeles tgk depa ><

kat modul ni jugak kita didedahkan dgn tajuk kembali kpd islam yg sebenar. tentang ibadah & keberkesanannya. simulasi halaqah & konsep dakwah. kita jugak mendalami 10 muwasafat tarbiyah. sifat ni harus diterapkan dlm diri masing2 supaya hidup kita lebih terjamin & lebih sempurna :)


okay. kita stop setakat sini dulu yaa. nantikan babak 2 ya! terima kasih kerana mengunjung :')